1. W celu realizacji uprawnień, o których mowa w art. 318 i art. 323–325, abonent składa wniosek w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Wyboru formy złożenia wniosku abonent dokonuje spośród form oferowanych przez dostawcę usługi.
2. W przypadku realizacji uprawnień, o których mowa w art. 318 i art. 325, gdy wniosek składany jest w formie dokumentowej, nowy dostawca usług utrwala i doręcza abonentowi treść złożonego wniosku na trwałym nośniku.
3. Wniosek o realizację uprawnień, o których mowa w art. 318 i art. 323–325, w zależności od danego uprawnienia zawiera informacje niezbędne dla jego realizacji, w szczególności:
1) dane abonenta, o których mowa w art. 296 ust. 1;
2) wskazanie żądania abonenta;
3) informacje o wybranym przez abonenta sposobie przekazywania przez dostawcę usług informacji w zakresie obsługi wniosku;
4) informacje służące realizacji żądania abonenta.
4. W przypadku gdy wniosek o realizację uprawnień, o których mowa w art. 318 i art. 323–325, nie zawiera informacji niezbędnych dla jego realizacji, dostawca usług zawiadamia abonenta o konieczności jego niezwłocznego uzupełnienia wraz z pouczeniem, że nieuzupełnienie wniosku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
5. W przypadku odmowy realizacji uprawnień, o których mowa w art. 318 i art. 323–325, dostawca usług zawiadamia abonenta o odmowie wraz z podaniem przyczyny odmowy.
6. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres informacji wymaganych dla wniosków o realizację uprawnień, o których mowa w art. 318 i art. 323–325, oraz tryb procedowania tych wniosków, a także szczegółowe warunki realizacji uprawnienia, o którym mowa w art. 328, uwzględniając dostępność usług telekomunikacyjnych, możliwości techniczne publicznych sieci telekomunikacyjnych, istniejące zasoby numeracji oraz konieczność zapewnienia efektywnej realizacji tych uprawnień.